Sider

10 oktober, 2011

Mest af alt holder jeg af hverdagen


Der kommer gæster hjemmefra. 6 par øjne hviler på mig. Og min viden og indsigt til byen, hvor jeg lever. Forventningerne er høje.  På ferie med lokal guide.

Jeg prøver at huske. Hvordan det var i starten. Da alt var nyt. Hvor man ville det hele. I det nye land. Mulighederne var uendelige. Listen med ting at gøre, se og blive til var lang. Hver dag bød på nye attraktioner og oplevelser.

Men nu er det hverdag. Og listen er blevet væk. For selv hjemmefra lever man ikke i en permanent tilstand af begejstring. Som andre store følelser kommer den snigende, når man mindst venter det. Når der opstår en sprække mellem det daglige og det anderledes. Hvor der er  plads til begejstringen, forundringen og nysgerrigheden.

Men for det meste er det bare det almindelige. Og det er okay. For som danske Dan holder jeg mest af alt af hverdagen. Med dens rutiner og uendelige ensformighed.  Hvor vejen fra A til B kan køres med lukkede øjne. Og kun sjældent giver anledning til opstandsning. Der skal skrælles kartofler og steges frikadeller. Og hvem bærer skraldet ud? Søndag formiddag på legepladsen med de andre halvtrætte forældre og lunken kaffe i koppen. Lørdag i supermarkedet. Der er madplaner, arbejdsplaner, karriereplaner og skoletilmeldning.  Måske var slet ikke sådan mit liv skulle se ud?  Lidt krøllet, sammenbidt og gennemblødt. Og helt almindeligt.

Måske er hverdagen international.  Måske er hverdagen bare min. Men jeg holder af den. Og tænker at den også findes i Kalundborg og København. For ingen steder kan man leve i en permanent undtagelsestilstand. For hverdagen er uundgåelig – også selvom den ikke ligner min. Men den er der. Hver dag.

Jeg finder listen frem. Støver de glemte steder af. Der er kirker, katedraler og kunstmuseer. Men de skal jo ses fra et sted. Perspektivet må være mit. – så tilsætter lidt hverdag med kaffe og kage. Og sender forslaget afsted. 

 Jeg bærer skraldet ud. Sætter aftensmaden over. Og finder guidebogen frem.


4 kommentarer:

  1. Mette, jeg elsker din indlæg. Så fine, så sigende, så legende, så lette. Og så elsker jeg også hverdagen. God fornøjelse med både gæster og guidning. Louise

    SvarSlet
  2. Tusind tak for de fine ord Louise - du kan jo noget med blomster, som mine visne buketter ikke kan leve op til - eller min have for den sags skyld! Og så siger jeg også tak til Steffen B som altid inspirerer (-:

    SvarSlet
  3. Tusind tak for det Etta, man drikker jo en kop kaffe med din fine blog fra tid til anden.. :)

    SvarSlet