Sider

28 juni, 2011

Et stykke af Danmark

Et lille stykke Danmark ligger øverst i kufferten. Jeg pakker ud. Ost i køleskabet. Rugbrød og spegepølse til frokost. Et kamera fyldt med farverige øjeblikke.

Den mentale bagage ligger lidt længere. Vil ikke helt finde sin hylde. Og den koster i lufthavnens overvægt. For den er tung af minder om designer-sandwiches og solskinstimer i storbyens parker. Sommerfester og den ”rigtige” følelse af hjemme.  For det er sådan,  jeg ser livet i Danmark. Sommerhuse, løse gevandter og gode venner. En datter klædt i mærketøj med hyggelige navne.  Købt i outlets. Kaffen købes hos kaffehandleren. Sammen med dyr chokolade og te i lækker indpakning.


Vi kunne jo også flytte. Siger jeg. Men ikke så højt. Eller overbevisende. Husbonden ryster på hovedet. Vi har været der før. Der mumles noget om hussalg og jobmuligheder. Og jeg ved det jo godt. Men drømmen er så let at danse med. Man kan selv bestemme tid og sted. Og give den et strejf af solskin og sorgløshed.Og glemme systemerne, kasserne og min egen åndenød.


Og jeg holder jo af hverdagen. Her, hvor jeg er. Selv den gamle bil. Som jeg hverken ville have råd til at købe eller kasko-forsikre i Danmark. Men muligheden er der. I hvert fald på papiret. Men mest i drømmen. For i Danmark er tingene jo også gået videre. Mens man selv er parkeret som turist på sidelinjen.

Men det er ikke let. Altid at have det bedste fra begge verdener. For ståstedet bliver aldrig helt rigtigt. Nogle af stederne. Men måske er det også okay.

Jeg pakker resten af kufferten ud. Og placerer drømmen på hylden. Lidt for langt inde. Bag dagligdagens konserves og lidt falmede t-shirts. For i virkeligheden er det jo sådan, det er. Der, hvor man har hjemme.

Den gamle bil starter. Solen skinner og datteren griner. Danske Bank sponserer min morgenradio. Heldigvis regner det ikke altid lige der,  hvor jeg er.....

Ingen kommentarer:

Send en kommentar