Sider

06 maj, 2011

Jeg en gård mig bygge vil


Nogle gange skriver man for at forstå. Nogle gange for at dele. Nogle gange før virkeligheden forsvinder mellem hænderne på en. Sådan en gang er dette.

Hvor jeg bor, har vi heste. I baghaverne, på fortovet, i gaderne og ved siden af pubben.  Den første søndag er der hestemarked i midtbyen. Sådan det altid været. Men nu er der til debat. Jeg er bange for billedet forsvinder, hvis jeg ikke skriver.

Hvordan kan man re-generere et område, der lugter af hest, en smule af galskab, vanrøgt og kriminalitet. Sådan siger skeptikerne. Men jeg er turist i min egen by.  Jeg går på markedet og tager billeder. De små piger fniser og vil se resultatet af deres poseren. Hestehandlerne kigger skeptisk. Hjemme klapper vi hesten i gaden på mulen og snakker med ejeren. Han dresserer den i de små rundkørsler. Jeg kigger lidt skeptisk. Stalden er bag husene ved siden af pubben. Om vinterne kører de tørv og kul til området. Om sommerne galoperer pigerne op og ned ad gaden. Fuldstændigt uhørt siger nogle. Heste hører ikke til i det centrale, moderne Dublin. Men de er overalt. Græsser på den smalle stribe af jord mellem to afkørsler fra hovedvejen. Eller i naboens have. Standser den hektiske trafik med luntetrav. Sådan er det. Det er måske ikke rigtigt. Men jeg er bange for det forsvinder. Oplevelsen. Det, der er anderledes.

Vi havde også heste i Frederikshavn. Om eftermiddagen mugede vi ud og striglede. Midt i byen. Men gården var der først. Med spøgelser. Og et halmloft ingen helt vidste, hvad indeholdt. Det var vist en gang en fattiggård. Så kom byen tættere på. Stadig var en tur hjem til hest næsten uhørt. Heste hørte til i skoven og på marken. Ikke i parcelhuskvarteret.

Men her er det anderledes.Vi kigger på hesten, der traver forbi vinduet. Vov, vov siger datteren. Jeg ser historien, arbejdsmanden og det hårde liv. Mine nostalgiske billeder er lidt gule i kanten  Og nok ikke helt ægte..

Jeg bliver sentimental på områdets vegne. Tænk, hvis det anderledes billede bare forsvinder. Jeg må skrive billederne frem og dele dem. Dette er Irland.

Den evige turist

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar