Sider

11 april, 2011

Et Postkort fra Danmark

Fredag aften blev min cykel stjålet. Den stod i vores baghave. Vi bor i rækkehus. Eneste adgang til haven er gennem huset - eller over en af de 3 omkransende murer på 2 meter. Som alle leder til naboers haver. Der stod jeg så - en dansker uden cykel. "Det er som en irer uden kartofler" sagde jeg til husbonden, i Danmark har alle cykler. Jeg stampede også lidt i jorden - mest der, hvor min cykel havde stået. Jeg måtte have en ny cykel af den slags danskere har. Med cykelkurv og oprejst position. I det øjeblik gik jeg fra at være en dansker fra provinsen til at være dansker fra Danmark. Det Danmark udlandet kender. København. Jeg kunne kun se danske piger på Broerne, der cykler rundt i beige-farvede trenchcoats fra Bruuns Bazaar. Med tasken i flet-kurven og barnet i traileren - eller på laddet. Bort var minderne om blæst og kulde, kæder der hopper af og de mange timer i iskolde, våde cowboybukser efter en tur på cyklen. For i Danmark skinner solen og håret blæser i vinden. Og sådan skulle det også være i Dublin.

Jeg har fået en ny cykel. Dublin er ikke beregnet til cyklister, siger skeptikerne. Det er mest dem, der tager bussen. Dublin har skam cykelstier. Det er bare ikke altid, der hvor man har brug for dem. Eller også mangler der en strækning. Så må man selv komme frem til det næste stykke. Tværs over 3 vejbaner. Mange i den irske befolkning kører uden at have bestået en køreprøve. Jeg satser. Jeg håber, de kender til den blinde vinkel...


Det er flere og flere cyklister i Dublins gader. Staten støtter cyklister med skattefradrag og vi skal alle spare. Men man skal også have en selvlysende gul vest. Og cykelbukser. Og en åndbar jakke. For man cykler ikke bare til arbejde. Det er en motinsform. Der kræver udstyr. Jeg hoppede selv med på bølgen. Men det blev aldrig til andet end et bare vandrebusker og en praktisk sko.Men jeg følte mig grim. Det var ikke sådan det så ud på postkortet fra København.

I morges startede jeg cyklen. Iført regntøj. For det var trods alt bare en almindelig mandag morgen på en ø i Atlanterhavet. Jeg cykler afsted med tilsnøret hætte. Men i oprejst position - og med cykelkurv.

1 kommentar:

  1. Wow Mette - jeg vil læse mere...
    Tak for et godt indlæg ;=)
    Håber I alle er vel. Kommer I mon til Kbh. her i foråret?
    Kh
    Rine

    SvarSlet