Sider

23 april, 2011

Langfredag er Danmark bedre

Det er langfredag i Irland. Jeg skal på hospitalet tidlig morgen til en mindre operation. Men går busserne? Langfredag er en gåde i Irland. Også for de lokale. På arbejdet må vi hvert år tjekke, om vi nu virkelig også skal arbejde. For nogle gør ikke. Det er mest de offentlig ansatte. Langfredag er en Public Holiday, men ikke en Bank Holiday. De sidste har alle fri. Men nogle steder kan man vælge at arbejde og få dobbelt løn. Og så holde fri en anden dag. Den slags har vi 5 af om året. Men vi har 9 kombineret Public- og Bankholdiay i alt. Det er forvirrende. Også for de lokale.


Men langfredag er anderledes. Pubberne har lukket. Alkohol må ikke sælges. Det er unikt. Eller arkaisk-katolsk som taxachaufføren siger. Han er englænder. De fleste irer giver ham ret. Debatten kører hvert år. Det må være bedre i Danmark, siger han. Accenten har afsløret mig. Jeg skuffer ham. Mindes de årlige ture Skærtorsdag til Sverige. Hvor butikkerne havde åbent på den hellige dag. Åh, hvilken lykke. Måske sælger den lokale tankstation alkohol, siger jeg. Men er ikke sikker  Jeg kan mærke han er lidt skuffet over Danmark. De intetanende turister kigger på de lukkede pubdøre. Vi skilles på god fod. Er enige om at vi bliver i Irland. Trods alt. Jeg stiger ud.

Doktoren trækker gardinet for. Eller halvdelen. Den anden halvdel hænger livløst ned. Jeg kan mærke lægen er stresset. Hun bander mellem tænderne. Har læst min journal. Jeg er sikker på det er bedre i Danmark, siger hun undskyldende. Det har I garanteret også alle sammen enkeltstuer. Ikke et billede der stemmer overens med min viden. Jeg kan mærke det skuffer hende. Men her er hyggeligt, siger jeg opmuntrende. Og kigger på de blomstrede forhæng og de gule vægge. Den imponerende arkitektur med hvælvede vinduer og tykke mure. Det fine historiske udskæringer. Og vinduerne der er lidt utætte. Men I har garanteret hvide vægge, siger hun. Ja, det er jeg ret sikker på, vi har. Siger jeg. Vil gerne give hende lidt at tage med. Vil helst ikke helt punktere hendes forestilling om et bedre Danmark. Hun er træt.

Tiden er ikke til en længere snak om, hvad bedre er..

Ingen kommentarer:

Send en kommentar